Co jest istot\u0105 Kazania na G\u00f3rze? W swej ksi\u0105\u017cce Jezus z Nazaretu Joseph Ratzinger w taki oto spos\u00f3b odpowiada na to pytanie: Jezus pokazuje nam jak to mo\u017cliwe by\u0107 naprawd\u0119 cz\u0142owiekiem. \u017bycie wtedy staje si\u0119 rzeczywi\u015bcie ludzkie, je\u017celi jest ono \u017cyciem blisko Boga. Skoro zatem relacja z Bogiem jest tak fundamentalna dla naszego bycia cz\u0142owiekiem, to jasnym jest, jak wa\u017cn\u0105 rol\u0119 zajmuje tutaj m\u00f3wienie do Boga i s\u0142uchanie Jego g\u0142osu. Dlatego Kazanie na G\u00f3rze zawiera nauk\u0119 o modlitwie. Pomocy tej bardzo potrzebujemy, gdy\u017c sami z siebie \u201enie wiemy, jak mamy si\u0119 modli\u0107\u201d (por. Rz 8, 26), czego \u015bwiadectwem s\u0105 przyk\u0142ady tego, jak nie powinni\u015bmy si\u0119 modli\u0107, wymienione w pierwszej cz\u0119\u015bci katechezy o rozmowie z Bogiem. Zbawiciel, wprowadzaj\u0105c nas na drogi prawdziwego cz\u0142owiecze\u0144stwa, powierza nam Modlitw\u0119 Pa\u0144sk\u0105. Kre\u015bl\u0105c portret Jezusa z Nazaretu, papie\u017c-teolog pochyla si\u0119 wi\u0119c w spos\u00f3b szczeg\u00f3lny nad jej s\u0142owami.<\/p>\n\n\n\n
Pierwsz\u0105 rzecz\u0105, na kt\u00f3r\u0105 Benedykt XVI zwraca uwag\u0119, jest logika modlitwy chrze\u015bcija\u0144skiej. Je\u017celi przygotowuj\u0105c si\u0119 do rozmowy z drugim cz\u0142owiekiem, szukamy pasuj\u0105cych s\u0142\u00f3w, aby ubra\u0107 w nie nasze my\u015bli, to w modlitwie kierunek jest odwrotny: s\u0142owa zosta\u0142y nam dane, a to nasze my\u015bli i uczucia maj\u0105 za nimi pod\u0105\u017ca\u0107, wnikaj\u0105c w ich g\u0142\u0119bi\u0119. To w\u0142a\u015bnie dlatego modlitwa jest po pierwsze s\u0142uchaniem Boga, kt\u00f3ry do nas przem\u00f3wi\u0142. Jest nie tyle zatopieniem si\u0119 w \u015bwiat w\u0142asnych prze\u017cy\u0107 i do\u015bwiadcze\u0144, ile spotkaniem si\u0119 z Jezusem, kt\u00f3ry uczy nas modlitwy. <\/p>\n\n\n\n
Spogl\u0105daj\u0105c na ca\u0142o\u015b\u0107 Modlitwy Pa\u0144skiej, Benedykt XVI wyr\u00f3\u017cnia dwa jej momenty, kt\u00f3re s\u0105 niejako dwoma biegunami, mi\u0119dzy kt\u00f3rymi rozpo\u015bciera si\u0119 droga modl\u0105cego si\u0119 cz\u0142owieka: droga do bycia blisko Boga, b\u0119d\u0105ca zarazem drog\u0105 do pe\u0142ni cz\u0142owiecze\u0144stwa. Pierwszy biegun ma co\u015b z Wielkanocy, drugi \u2013 raczej z Wielkiego Postu. Spr\u00f3bujmy im si\u0119 po kolei przyjrze\u0107.<\/p>\n\n\n\n
Pierwsze pro\u015bby dotycz\u0105 Boga, s\u0105 zatroskaniem o Jego sprawy na tym \u015bwiecie. Czy ten porz\u0105dek tak naprawd\u0119 troch\u0119 nas nie dra\u017cni, czy\u017c nie woleliby\u015bmy skupi\u0107 si\u0119 na tym, co nas zaprz\u0105ta? Takim wydaje si\u0119 by\u0107 naturalny odruch ludzkiego serca. A jednak to Jezus, kt\u00f3ry \u201ewie, co w cz\u0142owieku si\u0119 kryje\u201d (por. J 2, 25), daje nam do r\u0119ki klucz do zrozumienia tajemnicy naszego cz\u0142owiecze\u0144stwa: aby wiedzie\u0107, o co tak naprawd\u0119 w naszym \u017cyciu chodzi i o co powinni\u015bmy prosi\u0107, trzeba nam na samym pocz\u0105tku skierowa\u0107 wzrok na Boga i zatroszczy\u0107 si\u0119 o Jego sprawy na tym \u015bwiecie. Nie poprzez skupienie si\u0119 na samym sobie, ale w\u0142a\u015bnie w ten spos\u00f3b staniemy w prawdzie, zobaczymy \u015bwiat, innych ludzi i siebie samych, takimi, jakimi rzeczywi\u015bcie jeste\u015bmy. Tak sformu\u0142owa\u0107 mo\u017cemy jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych prawd Pisma \u015awi\u0119tego: To Jezus, B\u00f3g wcielony \u201ezna si\u0119 tak naprawd\u0119 na \u017cyciu\u201d. Zaczynaj\u0105c od niego, mo\u017cna sensownie wyruszy\u0107 na drogi naszego cz\u0142owiecze\u0144stwa. Przychodzimy wi\u0119c do niego z pro\u015bb\u0105 o to, co najistotniejsze: \u201ePoka\u017c nam Ojca, a to nam wystarczy\u201d (J 14, 8). <\/p>\n\n\n\n
Pierwsze s\u0142owo Modlitwy Pa\u0144skiej brzmi: Ojcze. To wielka pociecha, \u017ce do Boga mo\u017cemy zwraca\u0107 si\u0119 w taki spos\u00f3b. W tym streszcza si\u0119 to, czym jest zbawienie: nazywamy Boga Ojcem, gdy\u017c przez Jezusa Chrystusa uczyni\u0142 nas swoimi dzie\u0107mi w Duchu \u015awi\u0119tym. Oto wiemy, kim jest B\u00f3g, kim my jeste\u015bmy i jakie drogi mamy przemierza\u0107 w naszym \u017cyciu. Ju\u017c nie musimy b\u0142\u0105dzi\u0107 \u2013 jest nam dana dobra nowina o nas samych i o \u015bwiecie, w kt\u00f3rym \u017cyjemy. <\/p>\n\n\n\n
Ojciec \u2013 ale co to tak naprawd\u0119 znaczy? Cz\u0119sto powtarza si\u0119, \u017ce cech\u0105 wyr\u00f3\u017cniaj\u0105c\u0105 nasze czasy jest cz\u0119sty brak prawdziwego do\u015bwiadczenia ojcostwa. Pewnie jest to prawd\u0105 i nierzadko trudno\u015bci\u0105 w nawi\u0105zywaniu relacji z Bogiem. Joseph Ratzinger k\u0142adzie jednak nacisk na to, \u017ce zwracanie si\u0119 do Boga s\u0142owem \u201eOjcze\u201d nie jest projektowaniem na niego naszej idei i naszych do\u015bwiadcze\u0144 ojcostwa, ale \u017ce to Jezus ukazuje nam, czym ojcostwo powinno by\u0107. Patrz\u0105c na Syna Bo\u017cego, na jego gesty i s\u0142owa, na ca\u0142e jego \u017cycie, odkrywamy, kto to Ojciec, kt\u00f3ry jest w niebie: Jego Ojciec i nasz Ojciec. To On jest miar\u0105 ziemskiego ojcostwa, a nie na odwr\u00f3t. Nie zapominajmy: Modlitwa Pa\u0144ska uczy nas na pierwszym miejscu spojrzenia na Boga, aby w ten spos\u00f3b dostrzec i oceni\u0107 to, co ludzkie. Jezus m\u00f3wi o tym bardzo wyra\u017anie: \u201eNie nazywajcie te\u017c nikogo na ziemi ojcem, gdy\u017c macie tylko jednego Ojca, kt\u00f3ry jest w niebie\u201d (Mt 23, 9). I nie chodzi tutaj o u\u017cywanie s\u0142\u00f3w i tytu\u0142\u00f3w, ale o odpowied\u017a na pytanie, co ostatecznie jest fundamentem rzeczywisto\u015bci. Do\u015bwiadczy\u0107 tego mo\u017cemy, zdobywaj\u0105c si\u0119 na \u017cycie jako Jego c\u00f3rki, jako Jego synowie.<\/p>\n\n\n\n
Ale czy rzeczywi\u015bcie mo\u017cemy tego w naszym \u017cyciu do\u015bwiadczy\u0107? W wielu religiach nie by\u0142o bynajmniej oczywiste okre\u015blanie Boga mianem dobrego Ojca. Bogowie byli cz\u0119sto takimi, jakimi wydaje si\u0119 by\u0107 los: kapry\u015bni, zmienni, czasami okrutni. Czy\u017c jednak my w g\u0142\u0119bi duszy nie odczuwamy czasami podobnie: Takie jest \u017cycie! \u2013 powtarzamy nierzadko zrezygnowani w obliczu wielkich dramat\u00f3w b\u0105d\u017a te\u017c codziennych rozczarowa\u0144. Wi\u0119c czy B\u00f3g nie jest r\u00f3wnie\u017c w\u0142a\u015bnie taki? Benedykt XVI m\u00f3wi\u0142 o tym w swej ubieg\u0142orocznej homilii na Bo\u017ce Narodzenie:<\/p>\n\n\n\n
\u201eDla ludzi czas\u00f3w przedchrze\u015bcija\u0144skich, kt\u00f3rzy w obliczu okropno\u015bci i przeciwie\u0144stw \u015bwiata obawiali si\u0119, \u017ce tak\u017ce B\u00f3g nie jest do ko\u0144ca dobry, \u017ce m\u00f3g\u0142by by\u0107 niew\u0105tpliwie tak\u017ce okrutny i despotyczny, by\u0142a to prawdziwa \u00abepifania\u00bb \u2014 objawienie, wielkie \u015bwiat\u0142o, kt\u00f3re nam si\u0119 ukaza\u0142o: B\u00f3g jest czystym dobrem. Tak\u017ce dzisiaj ludzie, kt\u00f3rzy nie potrafi\u0105 ju\u017c rozpozna\u0107 Boga w wierze, zastanawiaj\u0105 si\u0119, czy ostateczna moc, b\u0119d\u0105ca u podstaw \u015bwiata i go podtrzymuj\u0105ca, jest rzeczywi\u015bcie dobra, czy te\u017c z\u0142o nie jest tak samo pot\u0119\u017cne i pierwotne jak dobro i pi\u0119kno, kt\u00f3re w jasnych chwilach spotykamy w naszym wszech\u015bwiecie. \u00abUkaza\u0142a si\u0119 dobro\u0107 i mi\u0142o\u015b\u0107 (…) Boga, do ludzi\u00bb: to jest nowa i pocieszaj\u0105ca pewno\u015b\u0107, kt\u00f3ra jest nam dana w Bo\u017ce Narodzenie\u201d.<\/p>\n\n\n\n
Modl\u0105c si\u0119 Ojcze nasz stajemy na gruncie tej pocieszaj\u0105cej pewno\u015bci i wiemy: jeste\u015bmy zbawieni, mamy Ojca, a nasze \u017cycie jest w Jego r\u0119kach.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Co jest istot\u0105 Kazania na G\u00f3rze? W swej ksi\u0105\u017cce Jezus z Nazaretu Joseph Ratzinger w taki oto spos\u00f3b odpowiada na to pytanie: Jezus pokazuje nam jak to mo\u017cliwe by\u0107 naprawd\u0119 cz\u0142owiekiem. \u017bycie wtedy staje si\u0119 rzeczywi\u015bcie ludzkie, je\u017celi jest ono \u017cyciem blisko Boga. Skoro zatem relacja z Bogiem jest tak fundamentalna dla naszego bycia cz\u0142owiekiem, to jasnym jest, jak…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9589,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":[]},"categories":[122],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/gloskarmelu.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/01\/maxresdefault.jpg?fit=1064%2C609&ssl=1","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p4nmoZ-2uE","jetpack-related-posts":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9588"}],"collection":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9588"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9588\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9592,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9588\/revisions\/9592"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9589"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9588"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9588"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9588"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}