Cz\u0142owiek zawsze\nlubi\u0142 swoje drogi, rozwi\u0105zania, wolno\u015b\u0107 za\u015b uczyni\u0142 miar\u0105\nnieskr\u0119powania. Buduje \u015bwiaty, kt\u00f3rymi jest zachwycony, a kt\u00f3re\nprzydaj\u0105 mu chwa\u0142y. Wprawiony, zanurza g\u0142\u0119boko swe r\u0119ce w\nmateri\u0119 \u015bwiata, zapami\u0119tale zostawia swe \u015blady na ziemi, znacz\u0105c\nswymi imionami miejsca i czasy. Spl\u0105tany paj\u0119czyn\u0105 historii, snuje\nswoje marzenia i bierze za dobr\u0105 monet\u0119 iluzje, kt\u00f3re nazywa swym\nszcz\u0119\u015bciem.<\/p>\n\n\n\n
Ale czasem wydarza\nsi\u0119 co\u015b, co go wyprowadza z r\u00f3wnowagi, irytuje, a nawet przera\u017ca;\nco\u015b, co powoduje, \u017ce traci poczucie panowania nad swymi\nkonstrukcjami, co uderza w same fundamenty i \u015bciera w proch\nmisterno\u015b\u0107 knowa\u0144 i poczyna\u0144. Tak by\u0142o w \u017cyciu jednego\ncz\u0142owieka, w dziejach ca\u0142ego miasta, kt\u00f3re \u017cy\u0142o t\u0119tni\u0105cym\nrytmem sto\u0142ecznych intryg i wielkiej polityki. Te\u017c mieli swoje Bo\u017ce\nNarodzenie. Kiedy Herod i Jerozolima, bo o nich w\u0142a\u015bnie mowa,\ndowiedzieli si\u0119, \u017ce Mesjasz si\u0119 narodzi\u0142, zamiast og\u0142osi\u0107\nnarodowe \u015bwi\u0119to i zawezwa\u0107 wszystkich do przygotowa\u0144 do nowych\nczas\u00f3w, jak podaje Pismo, wpadli w przera\u017cenie: \u201eSkoro to\nus\u0142ysza\u0142 kr\u00f3l Herod, przerazi\u0142 si\u0119, a z nim ca\u0142a Jerozolima\u201d\n(Mt 2:3). Wygl\u0105da na to, \u017ce przera\u017cenie to najbardziej religijny\nstan, na jaki sta\u0107 cz\u0142owieka przedsi\u0119biorczego w dziedzinie\nsalonowych gier.<\/p>\n\n\n\n
Cz\u0142owiek l\u0119ka si\u0119\nwtedy, gdy dotyka go z\u0142o. Z\u0142o jest czym\u015b, czego nie chce, czego za\nwszelk\u0105 cen\u0119 pr\u00f3buje unikn\u0105\u0107. Z\u0142o jest bezsensem i\nabsurdalno\u015bci\u0105 spraw. Jest niszczycielskie. Ale w tym wypadku tym\n\u201ez\u0142em\u201d jest B\u00f3g. Cz\u0142owiek chce od Niego uciec, ocali\u0107 przed\nNim siebie, sw\u00f3j \u015bwiat. Kiedy B\u00f3g nadchodzi, jest przera\u017cony jak\nAdam w raju: \u201eUs\u0142ysza\u0142em Tw\u00f3j g\u0142os w ogrodzie, przestraszy\u0142em\nsi\u0119, bo jestem nagi, i ukry\u0142em si\u0119\u201d (Rdz 3:10). Nadchodz\u0105cy B\u00f3g\nods\u0142ania nago\u015b\u0107 \u2013 nie mo\u017cna ju\u017c zakry\u0107 si\u0119 kolejnym\nk\u0142amstwem, przes\u0142oni\u0107 sprytnie spraw pust\u0105 obietnic\u0105, zmyli\u0107\nmanewrem odwracaj\u0105cym uwag\u0119 czy utopi\u0107 w zastraszeniu s\u0142uszne\nracje. Bo\u017ce Narodzenie to zdzieranie zas\u0142on; Jerozolima jest\nprzera\u017cona.<\/p>\n\n\n\n
Cz\u0142owiek l\u0119ka si\u0119,\ngdy czuje si\u0119 zagro\u017cony. Tym zagro\u017ceniem jest B\u00f3g. Jest On\nelementem wysoce niepo\u017c\u0105danym, prowadz\u0105cym jedynie do\ndekonstrukcji, do unicestwienia. Dlatego Boga nale\u017cy si\u0119\nzdecydowanie pozby\u0107. W ca\u0142ej og\u0142adzie kultury i nowoczesnego\nhumanizmu, w dba\u0142o\u015bci, by nie uchybia\u0107 powadze spraw, nale\u017cy\nniebezpieczny element gry wy\u015bledzi\u0107, unieszkodliwi\u0107, za\u017cegna\u0107\nniebezpiecze\u0144stwo. Ale by to osi\u0105gn\u0105\u0107, nale\u017cy okaza\u0107 wysoce\nskupione zainteresowanie przybyszom nie z naszego \u015bwiata, obnosi\u0107\nsi\u0119 ze s\u0142uszno\u015bci\u0105 oddania czci: \u201eabym i ja m\u00f3g\u0142 p\u00f3j\u015b\u0107<\/p>\n\n\n\n
i odda\u0107 Mu pok\u0142on\u201d\n(Mt 2:8). W sercu jednak nie ma nic poza ch\u0119ci\u0105 zabicia tego, co\nsi\u0119 narodzi\u0142o. W sercu dojrzewa tylko jedna racja: na mojej ziemi,\nw moim \u015bwiecie nie mo\u017ce si\u0119 narodzi\u0107 nic, czego nie jestem ojcem\nczy matk\u0105. Prawo do \u017cycia maj\u0105 tylko moje dzieci, moje produkcje,\nmoje przedsi\u0119wzi\u0119cia\u2026 Oto ca\u0142a logika narodzin.<\/p>\n\n\n\n
Cz\u0142owiek boi si\u0119\nBoskich narodzin, bo gdzie\u015b w g\u0142\u0119bi zdaje sobie spraw\u0119, \u017ce jego\n\u015bwiat nie jest \u015bwiatem Boga. Nadci\u0105gaj\u0105cy B\u00f3g zdemaskuje to\nniepodobie\u0144stwo, ujawni zamiary serc. A w sercu mo\u017ce go\u015bci\u0107 tylko\njedna prawda: po co jakie\u015b Boskie narodziny, skoro b\u00f3g ju\u017c si\u0119\nnarodzi\u0142 i nie\u017ale sobie radzi.<\/p>\n\n\n\n
Niekt\u00f3rzy lubi\u0105\n\u015bwi\u0119ta, bo \u017cycie zn\u00f3w kr\u0119ci si\u0119 wok\u00f3\u0142 nich, mog\u0105 okaza\u0107 sw\u0105\nhojno\u015b\u0107, maj\u0105 okazj\u0119 wynagrodzi\u0107 tych, kt\u00f3rzy dzielnie im\ns\u0142u\u017c\u0105. Niekt\u00f3rzy lubi\u0105 \u015bwi\u0119ta, bo gromadz\u0105 swe piskl\u0119ta,\nprzypominaj\u0105c o nale\u017cnej wdzi\u0119czno\u015bci, i sprawy przyjmuj\u0105\nznajomy, ulubiony obr\u00f3t. A mo\u017ce by w czas przygotowa\u0144 do Bo\u017cego\nNarodzenia wysprz\u0105ta\u0107 dom z przygodnych i okazjonalnych o\u0142tarzy,\npowymiata\u0107 i usun\u0105\u0107 domoros\u0142e bo\u017cki, wobec kt\u00f3rych w\nczo\u0142obitno\u015bci wiedziemy prym? \u017beby te \u015bwi\u0119ta Bo\u017cego Narodzenia\nnie by\u0142y podobne do tych z dworu Heroda, a przeciwnie \u2013 pe\u0142ne\npokoju, mo\u017ce nale\u017ca\u0142oby czeka\u0107 na Niego, a nie na siebie, w\nkojonych ods\u0142onach.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Cz\u0142owiek zawsze lubi\u0142 swoje drogi, rozwi\u0105zania, wolno\u015b\u0107 za\u015b uczyni\u0142 miar\u0105 nieskr\u0119powania. Buduje \u015bwiaty, kt\u00f3rymi jest zachwycony, a kt\u00f3re przydaj\u0105 mu chwa\u0142y. Wprawiony, zanurza g\u0142\u0119boko swe r\u0119ce w materi\u0119 \u015bwiata, zapami\u0119tale zostawia swe \u015blady na ziemi, znacz\u0105c swymi imionami miejsca i czasy. Spl\u0105tany paj\u0119czyn\u0105 historii, snuje swoje marzenia i bierze za dobr\u0105 monet\u0119 iluzje, kt\u00f3re nazywa…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9573,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":[]},"categories":[122],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/gloskarmelu.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/12\/Pocz\u0105tek-przera\u017cenia-czyli-Bo\u017ce-narodzenie.jpg?fit=1920%2C1080&ssl=1","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p4nmoZ-2uo","jetpack-related-posts":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9572"}],"collection":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9572"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9572\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9574,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9572\/revisions\/9574"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9573"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9572"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9572"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9572"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}