Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/ocd/gloskarmelu.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758
{"id":9154,"date":"2019-03-24T19:25:37","date_gmt":"2019-03-24T18:25:37","guid":{"rendered":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/?p=9154"},"modified":"2019-03-24T19:27:36","modified_gmt":"2019-03-24T18:27:36","slug":"trzy-noce-tobiasza-piotr-nyk-ocd","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/trzy-noce-tobiasza-piotr-nyk-ocd\/","title":{"rendered":"TRZY NOCE TOBIASZA<\/br> Piotr Nyk OCD"},"content":{"rendered":"\n

W drugim rozdziale Drogi na G\u00f3r\u0119 Karmel<\/em> Jan od Krzy\u017ca prezentuje interpretacj\u0119 fragmentu Ksi\u0119gi Tobiasza (Tb 6:18-22) z \u0142aci\u0144skiej Biblii, zwanej Wulgat\u0105, kt\u00f3rego nie znajdziemy we wsp\u00f3\u0142czesnych wydaniach Pisma \u015awi\u0119tego. Wspomniane \u0142aci\u0144skie t\u0142umaczenie Ksi\u0119gi Tobiasza \u015bw. Hieronima opiera\u0142o si\u0119 bowiem wed\u0142ug tradycji na aramejskim oryginale, kt\u00f3ry niestety nie zachowa\u0142 si\u0119 do naszych czas\u00f3w. Tekst Ksi\u0119gi Tobiasza 6:18-22 rozszerza bowiem w stosunku do obecnie obowi\u0105zuj\u0105cego greckiego tekstu Kodeksu Synajskiego, odnalezionego w 1844 roku, w\u0105tek przygotowa\u0144 do nocy po\u015blubnej m\u0142odego Tobiasza i Sary. W\u0142a\u015bnie do owego rozszerzonego w\u0105tku trzech nocy poprzedzaj\u0105cych w\u0142a\u015bciw\u0105 noc po\u015blubn\u0105 odnosi si\u0119 nasz Mistrz. Ma on na my\u015bli pouczenie udzielone Tobiaszowi przez anio\u0142a Rafa\u0142a. Mia\u0142o ono pom\u00f3c Tobiaszowi w unikni\u0119ciu \u015bmierci w noc po\u015blubn\u0105. Z historii Sary pami\u0119tamy, \u017ce jej poprzednich siedmiu m\u0119\u017c\u00f3w zmar\u0142o podczas tej\u017ce nocy. Zgodnie z tekstem przyczyn\u0105 ich \u015bmierci by\u0142a niepohamowana po\u017c\u0105dliwo\u015b\u0107, kt\u00f3rej dali upust, wpadaj\u0105c w szata\u0144skie sid\u0142a. W celu unikni\u0119cia wspomnianej po\u017c\u0105dliwo\u015bci oraz utraty \u017cycia anio\u0142 Rafa\u0142 poleca Tobiaszowi po za\u015blubinach z Sar\u0105 trzydniow\u0105 wstrzemi\u0119\u017aliwo\u015b\u0107 od wsp\u00f3\u0142\u017cycia ma\u0142\u017ce\u0144skiego. Ich przebywanie razem przez pierwsze trzy noce winno by\u0107 modlitewnym czuwaniem. Oto interesuj\u0105cy nas fragment z Ksi\u0119gi Tobiasza 6:18-22: \u201e18 Ale gdy j\u0105 pojmiesz i wejdziesz do sypialni, powstrzymaj si\u0119 przez trzy dni od wsp\u00f3\u0142\u017cycia z ni\u0105. W sp\u0119dzaniu z ni\u0105 czasu nie zajmuj si\u0119 niczym innym jak tylko modlitw\u0105. 19 Tej\u017ce nocy, gdy spalisz rybi\u0105 w\u0105trob\u0119 zostanie wyp\u0119dzone grono czart\u00f3w. 20 Drugiej nocy dopuszczony b\u0119dziesz do wsp\u00f3lnoty ze \u015bwi\u0119tymi patriarchami, 21 trzeciej za\u015b nocy dost\u0105pisz b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa, aby zrodzili si\u0119 z was zdrowi synowie. 22 Gdy up\u0142ynie trzecia noc, posi\u0105dziesz pann\u0119 w boja\u017ani Bo\u017cej, kieruj\u0105c si\u0119 bardziej mi\u0142o\u015bci\u0105 do syn\u00f3w ni\u017c po\u017c\u0105dliwo\u015bci\u0105 cia\u0142a, aby\u015b w nasieniu Abrahamowym dost\u0105pi\u0142 b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa w synach\u201d.<\/p>\n\n\n\n

Anio\u0142 Rafa\u0142 poleca Tobiaszowi, aby pierwsze dni wsp\u00f3lnego zamieszkania sp\u0119dzi\u0142 on ze swoj\u0105 ma\u0142\u017conk\u0105 Sar\u0105 na wsp\u00f3lnej modlitwie. I tak, pierwszej nocy (ipsa autem nocte) Tobiasz winien spali\u0107 w ogniu w\u0105trob\u0119 ryby, kt\u00f3r\u0105 zgodnie z nakazem anio\u0142a zabra\u0142 z podr\u00f3\u017cy. Spalenie w\u0105troby ma na celu wyp\u0119dzenie demon\u00f3w. Drugiej nocy (secunda vero nocte) anio\u0142 obiecuje Tobiaszowi, \u017ce dost\u0105pi wsp\u00f3lnoty ze \u015bwi\u0119tymi patriarchami Narodu Wybranego. Trzecia noc (tertia autem nocte) sp\u0119dzona przez Tobiasza i Sar\u0119 na modlitwie sprawi, \u017ce za Tobiaszem p\u00f3jdzie b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwo, objawiaj\u0105ce si\u0119 w zrodzeniu zdrowych syn\u00f3w. Gdy po trzeciej (transacta autem tertia nocte) nocy Sara wejdzie do sypialni, Tobiasz winien posi\u0105\u015b\u0107 j\u0105 pe\u0142en Bo\u017cej boja\u017ani poci\u0105gany wi\u0119cej mi\u0142o\u015bci\u0105 do przysz\u0142ych syn\u00f3w ni\u017c po\u017c\u0105dliwo\u015bci\u0105 cia\u0142a.<\/p>\n\n\n\n

Karmelita\u0144ski mistyk adaptuje wspomniane poszerzone opowiadanie z Ksi\u0119gi Tobiasza o przygotowaniu do po\u015blubnej nocy Tobiasza i Sary do trzech rodzaj\u00f3w nocy, przez kt\u00f3re winien przej\u015b\u0107 cz\u0142owiek duchowy. Wed\u0142ug niego s\u0105 to: 1. Noc oczyszczenia zmys\u0142\u00f3w \u2013 wyobra\u017ca j\u0105 spalenie w ogniu \u201eserca ryby\u201d. Jan od Krzy\u017ca zamienia \u201ew\u0105trob\u0119\u201d na \u201eserce\u201d, gdy\u017c ja\u015bniej wyra\u017ca ono wewn\u0119trzne motywacje oraz po\u017c\u0105dania dozna\u0144 zmys\u0142owych, kt\u00f3re rodz\u0105 si\u0119 w\u0142a\u015bnie w ludzkim sercu; 2. Noc wiary \u2013 wyobra\u017ca j\u0105 w tek\u015bcie dopuszczenie do spo\u0142eczno\u015bci patriarch\u00f3w, kt\u00f3rych Biblia uwa\u017ca za ojc\u00f3w wiary; 3. Noc ducha, b\u0119d\u0105ca konsekwencj\u0105 ca\u0142kowitej odmienno\u015bci Boga. Wynika ona z faktu, \u017ce B\u00f3g w istocie swej jest do tego stopnia odmienny od cz\u0142owieka, \u017ce nie podpada On pod \u017caden ludzki spos\u00f3b pojmowania. Dlatego duch ludzki musi zosta\u0107 w swej g\u0142\u0119bi poddany oczyszczeniu. Oczyszczenie ducha wyra\u017ca b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwo zdrowych syn\u00f3w w ten spos\u00f3b, \u017ce dziecko jako owoc ludzkiej mi\u0142o\u015bci jest czystym i niepoj\u0119tym darem Boga.<\/p>\n\n\n\n

Po przej\u015bciu wspomnianych trzech rodzaj\u00f3w nocy dusza wchodzi do komnaty Oblubie\u0144ca i mo\u017ce zjednoczy\u0107 si\u0119 z Tym, kt\u00f3ry jest sam\u0105 Mi\u0142o\u015bci\u0105 i M\u0105dro\u015bci\u0105 Bo\u017c\u0105. Tekst Wulgaty wspomina, \u017ce zjednoczenie ma\u0142\u017conk\u00f3w winno dokona\u0107 si\u0119 w Bo\u017cej boja\u017ani (cum timore Domini). Mistyk z Fontiveros boja\u017a\u0144 Bo\u017c\u0105 uto\u017csamia z mi\u0142o\u015bci\u0105 do Boga. Kiedy doskona\u0142a jest boja\u017a\u0144 Bo\u017ca, doskona\u0142a jest tak\u017ce mi\u0142o\u015b\u0107 do Boga i w\u00f3wczas dokonuje si\u0119 zjednoczenie cz\u0142owieka z Bogiem, czyli przeobra\u017cenie duszy (w Boga) przez mi\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Lektura duchowa s\u0142owa Bo\u017cego z Tb 6:18-22 w wersji \u0142aci\u0144skiej Wulgaty i zaadoptowanie go do prawide\u0142 \u017cycia duchowego, kt\u00f3rego Jan od Krzy\u017ca dokona\u0142 w drugim rozdziale Drogi na G\u00f3r\u0119 Karmel, wyja\u015bnia konieczno\u015b\u0107 przej\u015bcia cz\u0142owieka duchowego przez trzy rodzaje nocy: zmys\u0142\u00f3w, wiary i ducha. Je\u015bli cz\u0142owiek pragnie ca\u0142kowicie podda\u0107 si\u0119 dzia\u0142aniu Boga i ogarn\u0105\u0107 przez p\u0142omie\u0144 Bo\u017cej Mi\u0142o\u015bci, winien pozwoli\u0107, aby B\u00f3g wypali\u0142 wszystkie zmys\u0142owe przywi\u0105zania jego serca. Dla Jana od Krzy\u017ca proces \u00f3w symbolizuje spalenie przez Tobiasza rybiego serca.<\/p>\n\n\n\n

Czytaj dalej w najnowszym numerze “G\u0142osu Karmelu”…<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W drugim rozdziale Drogi na G\u00f3r\u0119 Karmel Jan od Krzy\u017ca prezentuje interpretacj\u0119 fragmentu Ksi\u0119gi Tobiasza (Tb 6:18-22) z \u0142aci\u0144skiej Biblii, zwanej Wulgat\u0105, kt\u00f3rego nie znajdziemy we wsp\u00f3\u0142czesnych wydaniach Pisma \u015awi\u0119tego. Wspomniane \u0142aci\u0144skie t\u0142umaczenie Ksi\u0119gi Tobiasza \u015bw. Hieronima opiera\u0142o si\u0119 bowiem wed\u0142ug tradycji na aramejskim oryginale, kt\u00f3ry niestety nie zachowa\u0142 si\u0119 do naszych czas\u00f3w. Tekst Ksi\u0119gi…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9155,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":[]},"categories":[122],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/gloskarmelu.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/03\/26_01_opt-e1553451924402.jpeg?fit=987%2C651&ssl=1","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p4nmoZ-2nE","jetpack-related-posts":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9154"}],"collection":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9154"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9154\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9158,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9154\/revisions\/9158"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9155"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9154"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9154"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9154"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}