[dropcap]Z[\/dropcap]acny ksi\u0105dz proboszcz, przygotowuj\u0105c nas do pierwszej komunii, naucza\u0142 o konsekwencjach grzechu i zerwanym kontakcie z Bogiem. Nie by\u0142o jeszcze rzutnik\u00f3w multimedialnych ani filmik\u00f3w ewangelizacyjnych z YouTube\u2019a. W skromnej salce katechetycznej w Lipinkach, pr\u00f3buj\u0105c obrazowa\u0107 sceny ewangeliczne, u\u017cywa\u0142 plastikowych wycinanek na magnesach. Znalaz\u0142y si\u0119 w zestawie \u2013 kl\u0119cz\u0105cy przed Ojcem Mi\u0142osiernym marnotrawny syn, a tak\u017ce ewangeliczne owce. Jedna z nich, ta z os\u0142abionym magnesem, systematycznie odpada\u0142a od magnetycznej tablicy. Pobo\u017cny proboszcz wyt\u0142umaczy\u0142, \u017ce tak jest i z grzechem, odpadasz od Boga i je\u015bli si\u0119 sam nie nawr\u00f3cisz, nie masz ju\u017c z nim \u017cadnego kontaktu. Wstrz\u0105sn\u0119\u0142o mn\u0105 to bardzo.\u00a0Gdy zacz\u0105\u0142 m\u00f3wi\u0107 o spowiedzi jako drodze powrotu do Boga i wolno\u015bci od grzechu por\u00f3wnanej do fruwaj\u0105cego w przestworzach ptaka, nastawi\u0142em si\u0119 na ni\u0105 z wielkimi oczekiwaniami. Po pierwszej spowiedzi, w sobotnie przedpo\u0142udnie, po odm\u00f3wieniu pokuty, wybieg\u0142em z ko\u015bcio\u0142a, chc\u0105c frun\u0105\u0107 jak wolny ptak, na stopniach jednak prawie skr\u0119ci\u0142em kostk\u0119. Do dzi\u015b szukam odpowiedzi na pytanie o wydawa\u0142oby si\u0119 sprzeczne rzeczywisto\u015bci \u2013 grzech i kontakt z Bogiem. Czy tajemnica grzechu wyklucza tajemnic\u0119 kontaktu z Bogiem, czy te\u017c mo\u017ce sta\u0107 si\u0119 drog\u0105 ku Niemu? Czy do\u015bwiadczenie grzechu na modlitwie od Boga jedynie oddala czy te\u017c mo\u017ce do Boga doprowadzi\u0107?<\/p>\n
REALNO\u015a\u0106<\/p>\n
[dropcap]G[\/dropcap]rzech jest z\u0142y, bo jest realny. Nie jest on kwesti\u0105 emocjonalnego dyskomfortu czy te\u017c wydumanej konstrukcji intelektualnej, ale spraw\u0105 realnego wyboru. Modlitwa, by by\u0107 coraz g\u0142\u0119bsz\u0105, ma stawa\u0107 si\u0119 coraz prawdziwsz\u0105, bli\u017csz\u0105 prawdy o sobie, o \u015bwiecie, w kt\u00f3rym \u017cyj\u0119 i o Bogu, kt\u00f3rego szukam. Kto pragnie prawdziwego prze\u017cycia duchowego, odkrywa w sobie parcie na rzeczywisto\u015b\u0107. A modlitwa ma by\u0107 duchowym jej dotkni\u0119ciem. Teresa z \u00c1vili w kontek\u015bcie b\u00f3lu powodowanego fa\u0142szywymi oskar\u017ceniami, z charakterystyczn\u0105 dla siebie emfaz\u0105, m\u00f3wi, \u017ce woli by\u0107 fa\u0142szywie oskar\u017con\u0105 tysi\u0105c razy, ani\u017celi s\u0142usznie cho\u0107by raz. Cho\u0107 fa\u0142szywe boli bardziej, to jednak nie jest rzeczywiste, dotyka jedynie fasady, a to, co boli, to zbrukana opinia o sobie. Grzech za\u015b jest z\u0142y nawet gdy nie boli, bo dotyka rzeczywistej relacji, a nie tylko prze\u017cycia.\u00a0Nie ma grzechu, nie ma modlitwy. To prowokuj\u0105ce twierdzenie nie ma by\u0107 zach\u0119t\u0105 do grzeszenia, nic bardziej mylnego, ma by\u0107 bardziej zaproszeniem do stani\u0119cia w prawdzie. Kto jej unika, unika spotkania, a wi\u0119c i modlitwy. W\u015br\u00f3d wielu form unik\u00f3w porusz\u0119 dwie. Z jednej strony \u2013 banalizacj\u0119 z\u0142a, z drugiej \u2013 jego magiczne rozumienie. W obu wypadkach, jak diabe\u0142 \u015bwi\u0119conej wody, cz\u0142owiek unika osobistej odpowiedzialno\u015bci za w\u0142asny grzech, a w konsekwencji unika spotkania w prawdzie.<\/p>\n
[dropcap]G[\/dropcap]dy ko\u0144czy\u0142em kurs j\u0119zyka francuskiego, znajomy proboszcz poprosi\u0142 mnie o zast\u0119pstwo, zapewniaj\u0105c, \u017ce na cichej szwajcarskiej wioseczce nic si\u0119 zdarzy\u0107 nie mo\u017ce. Uwierzy\u0142em. Zmar\u0142 trzydziestotrzyletni m\u0119\u017cczyzna, inwalida. Do kancelarii przysz\u0142y dwie kobiety, ciocia zmar\u0142ego, teolo\u017cka, odpowiedzialna za duszpasterstwo w dekanacie i mama. I si\u0119 zacz\u0119\u0142o. Wykszta\u0142cona teolo\u017cka zapyta\u0142a o czytania pogrzebowe. Poda\u0142em rytua\u0142 i zaproponowa\u0142em, by wybra\u0107, a ja z kazaniem si\u0119 dostosuj\u0119. Nonszalancko przerzuci\u0142a zaproponowany przez Ko\u015bci\u00f3\u0142 wyb\u00f3r tekst\u00f3w biblijnych i od\u0142o\u017cy\u0142a na bok, m\u00f3wi\u0105c, \u017ce te teksty s\u0105 nieodpowiednie, bo ich krewny by\u0142 tak dobry i mi\u0142y, \u017ce sugestie o grzechu i s\u0105dzie w tym momencie s\u0105 co najmniej niestosowne. Z damskiej torebki wyci\u0105gn\u0119\u0142a karteluszek z r\u0119cznie napisanym tekstem, prosz\u0105c, by go odczyta\u0107 zamiast Ewangelii. Rzuci\u0142em okiem na t\u0119 sentymentaln\u0105 poezj\u0119 i nie b\u0119d\u0105c pewnym \u017ar\u00f3d\u0142a, dopyta\u0142em, z kt\u00f3rej to Ksi\u0119gi? Zdziwiona doda\u0142a: \u201eTo m\u00f3j pean na jego cze\u015b\u0107\u201d. Zaniem\u00f3wi\u0142em i zrozumia\u0142em lekcj\u0119 z teologii moralnej o banalizacji z\u0142a w zachodnim Ko\u015bciele.<\/p>\n
[dropcap]A[\/dropcap]le to nie tylko p\u0142ytki i naiwny humanizm jest ucieczk\u0105 od grzechu, jest nim r\u00f3wnie\u017c, dramatycznie rozprzestrzeniaj\u0105ca si\u0119 w Polsce, demonologia w wydaniu popularnym. M\u00f3wi si\u0119 w niej wiele o z\u0142u, ale ma\u0142o o grzechu. To trend przenoszenia odpowiedzialno\u015bci z siebie na szatana. To on, to z\u0142y duch, to z\u0142o z poprzedniego pokolenia, to rzucony czar, to orzeszki z buddyjskich klasztor\u00f3w, to maski afryka\u0144skie \u2013 s\u0105 przyczyn\u0105 mych problem\u00f3w, m\u00f3wi coraz wi\u0119cej wierz\u0105cych. A wkr\u0119ceni w to niekt\u00f3rzy kap\u0142ani zamiast rozmawia\u0107 o przyczynach zazdro\u015bci i nieprzebaczenia w domu, \u015bwi\u0119c\u0105 strychy, piwnice i sypialnie, by wyrzuci\u0107 z\u0142e wp\u0142ywy niszcz\u0105ce rodzin\u0119. Zar\u00f3wno naiwni humani\u015bci, jak i domoro\u015bli demonologowie mijaj\u0105 si\u0119 z rzeczywisto\u015bci\u0105. Ani psychologiczne zakl\u0119cia, ani l\u0119kowe rytua\u0142y nie zast\u0105pi\u0105 spotkania w prawdzie. Unikaj\u0105c odpowiedzialno\u015bci za w\u0142asny grzech, unikasz spotkania ze swym Zbawicielem, zast\u0119puj\u0105c go budowaniem komfortu psychicznego czy obni\u017caniem poziomu l\u0119ku. A to jeszcze nie modlitwa.<\/p>\n