[dropcap]O[\/dropcap] zwi\u0105zkach Paw\u0142a VI z Karmelem Terezja\u0144skim pisali\u015bmy w \u201eG\u0142osie Karmelu\u201d bardzo obszernie w 2014 r., z okazji jego beatyfikacji. Przedstawili\u015bmy tam tego Papie\u017ca reformy soborowej jako \u201einterpretatora charyzmatu Karmelu Terezja\u0144skiego i obro\u0144c\u0119 nabo\u017ce\u0144stwa szkaplerznego\u201d podczas tej\u017ce reformy, nast\u0119pnie jako \u201ePapie\u017ca doktoratu \u015bw. Teresy od Jezusa, ochrzczonego w dniu \u015bmierci \u015bw. Teresy od Dzieci\u0105tka Jezus\u201d (z czego si\u0119 bardzo chlubi\u0142), jako Namiestnika Chrystusowego, kt\u00f3ry \u201ew \u015bwi\u0119tych Karmelu wskazywa\u0142 wzory chrze\u015bcija\u0144skiej rado\u015bci\u201d.<\/p>\n
[dropcap]D[\/dropcap]zisiaj, w kontek\u015bcie kanonizacji Papie\u017ca Montiniego przywo\u0142ajmy tylko w\u0105tek maryjno-szkaplerzny jego magisterium. Pawe\u0142 VI przeszed\u0142 bowiem do historii jako obro\u0144ca kultu maryjnego podczas posoborowej reformy liturgicznej w Ko\u015bciele. To jemu zawdzi\u0119czamy podj\u0119cie profetycznej intuicji biskup\u00f3w polskich, na czele z maryjnym Prymasem Tysi\u0105clecia, kard. Stefanem Wyszy\u0144skim, i og\u0142oszenie Naj\u015bw. Maryi Panny Matk\u0105 Ko\u015bcio\u0142a (21 listopada 1964). \u015awiadczy o tym namacalnie List pasterski Episkopatu Polski z 4 maja 1971 r. Nie zapominajmy, \u017ce 11 lutego 2018 r., \u015bwi\u0119to Matki Ko\u015bcio\u0142a, kt\u00f3re celebrowa\u0142y po soborze tylko niekt\u00f3re Ko\u015bcio\u0142y lokalne, papie\u017c Franciszek nakaza\u0142 obchodzi\u0107 w ca\u0142ym Ko\u015bciele powszechnym. Nadto Pawe\u0142 VI og\u0142osi\u0142 adhortacj\u0119 apostolsk\u0105 o kulcie maryjnym Marialis Cultus (1974) oraz wcze\u015bniejsz\u0105 encyklik\u0119 maryjn\u0105 Mense Maio (29 kwietnia 1965) i przes\u0142anie In Domiciana Republica (2 lutego 1965), ze s\u0142owami o szkaplerzu karmelita\u0144skim.<\/p>\n
[dropcap]C[\/dropcap]eni\u0105c osobi\u015bcie nabo\u017ce\u0144stwo szkaplerzne i maj\u0105c w Karmelu, w rzymskim klasztorze karmelitanek bosych Tre Madonne swoj\u0105 kuzynk\u0119, Ann\u0119 Folonari \u2013 s. Mari\u0119 od \u015bw. J\u00f3zefa (1894-1990), z kt\u00f3r\u0105 do swej \u015bmierci korespondowa\u0142, Pawe\u0142 VI sta\u0142 si\u0119 obro\u0144c\u0105 tego karmelita\u0144skiego nabo\u017ce\u0144stwa w burzliwych latach \u017ale poj\u0119tego posoborowego aggiornamento.<\/p>\n
[dropcap]W[\/dropcap] swym przes\u0142aniu In Domiciana Republica, skierowanym na \u015awiatowy Kongres Mariologiczny w Santo Domingo (1965), Papie\u017c odni\u00f3s\u0142 si\u0119 do 67 numeru soborowej konstytucji dogmatycznej o Ko\u015bciele Lumen Gentium, w kt\u00f3rym czytamy, \u017ce \u201eSob\u00f3r \u015bwi\u0119ty umy\u015blnie podaje do wiadomo\u015bci t\u0119 katolick\u0105 nauk\u0119, napominaj\u0105c r\u00f3wnocze\u015bnie wszystkich syn\u00f3w Ko\u015bcio\u0142a, aby szczerze popierali kult B\u0142ogos\u0142awionej Dziewicy, szczeg\u00f3lnie liturgiczny, a praktyki i zbo\u017cne \u0107wiczenia ku Jej czci zalecane w ci\u0105gu wiek\u00f3w przez Urz\u0105d Nauczycielski cenili wysoko\u201d. Papie\u017c wyja\u015bni\u0142, \u017ce Ojcowie Soborowi pisz\u0105c te s\u0142owa, mieli na my\u015bli przede wszystkim nabo\u017ce\u0144stwo r\u00f3\u017ca\u0144cowe i szkaplerzne. I przypominaj\u0105c nauk\u0119 Piusa XII podkre\u015bla\u0142, \u017ce \u201enabo\u017ce\u0144stwo szkaplerzne, dzi\u0119ki swojej prostocie mo\u017ce by\u0107 zrozumiane przez wszystkich i dlatego rozpowszechni\u0142o si\u0119 ono bardzo w\u015br\u00f3d chrze\u015bcijan, nios\u0105c ze sob\u0105 obfite i zbawienne owoce\u201d.<\/p>\n
Czytaj dalej w najnowszym numerze G\u0142osu Karmelu<\/a><\/p>\n