[expander_maker id=”4″ more=”WST\u0118P” less=”WST\u0118P”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”DROGA DO WOLNO\u015aCI” less=”DROGA DO WOLNO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”RADO\u015a\u0106 PRAWDZIWA” less=”RADO\u015a\u0106 PRAWDZIWA”]<\/p>\n
[dropcap]P[\/dropcap]i\u0119\u0107 sposob\u00f3w na codzienn\u0105 rado\u015b\u0107; sze\u015b\u0107 sposob\u00f3w na szcz\u0119\u015bcie; osiem prostych sposob\u00f3w na rado\u015b\u0107 w pracy; jak czerpa\u0107 rado\u015b\u0107 z \u017cycia; rado\u015b\u0107 z ma\u0142ych rzeczy; sto jeden sposob\u00f3w na szcz\u0119\u015bcie; spos\u00f3b na rado\u015b\u0107 ka\u017cdego dnia; jak w \u0142atwy spos\u00f3b zacz\u0105\u0107 odczuwa\u0107 rado\u015b\u0107 \u017cycia; trudny temat \u2013 rado\u015b\u0107; w jaki spos\u00f3b odzyska\u0107 rado\u015b\u0107 \u017cycia?<\/p>\n
Na has\u0142o \u201erado\u015b\u0107 \u017cycia\u201d ka\u017cda z wyszukiwarek internetowych gotowa jest nam dzi\u015b podsun\u0105\u0107 ponad trzydzie\u015bci tysi\u0119cy stron. Wy\u017cej przytoczone tytu\u0142y to tylko kilka wersji nazwania tego samego ludzkiego pragnienia. Bo cho\u0107 sugeruj\u0105 r\u00f3\u017cne perspektywy spojrzenia na temat rado\u015bci, to jednoznacznie nawi\u0105zuj\u0105 do \u017cycia, kt\u00f3re jest jedyn\u0105 przestrzeni\u0105 weryfikacji tego, co nale\u017ca\u0142oby nazwa\u0107 po prostu \u201eszcz\u0119\u015bciem\u201d. Pr\u00f3buje si\u0119 je umie\u015bci\u0107 w globalnym, a nawet bli\u017cej nieokre\u015blonym \u015bwiatopogl\u0105dowo systemie klasyfikacji handlu, cho\u0107 coraz wi\u0119ksza grupa samodzielnie my\u015bl\u0105cych ludzi (paradoksalnie chodzi o opornych wobec manipulacji ewangelicznych prostaczk\u00f3w) dochodzi do wniosku, \u017ce nie odnajdzie si\u0119 go w \u0142atwo i og\u00f3lnodost\u0119pnych sieciach handlowych. Gdyby\u015bmy jednak przekornie pr\u00f3bowali je w tej nomenklaturze zaopiniowa\u0107 nale\u017ca\u0142oby powiedzie\u0107, \u017ce szcz\u0119\u015bcie \u2013 okre\u015blane te\u017c rado\u015bci\u0105 \u017cycia \u2013 jest jednym z wysoko cenionych i poszukiwanych na globalnym rynku towar\u00f3w.<\/p>\n
Rynek rz\u0105dzi si\u0119 swoimi prawami. Jego r\u00f3wnowaga regulowana jest przede wszystkim ilo\u015bci\u0105 dobra, kt\u00f3r\u0105 okre\u015bla si\u0119 w terminach poda\u017cy i popytu. Im ta\u0144szy jest produkt, kt\u00f3ry w opinii producenta gwarantuje klientowi rado\u015b\u0107 \u2013 a w prostej linii prowadzi do szcz\u0119\u015bcia \u2013 tym bardziej wzrasta na niego popyt. A poniewa\u017c do\u015bwiadczenie bardzo szybko weryfikuje prawdziwo\u015b\u0107 reklamowanego produktu, nast\u0119pny gotowy jest do wej\u015bcia na rynek w takim tempie, aby zaskoczy\u0107 klienta sw\u0105 nowo\u015bci\u0105 oraz atrakcyjno\u015bci\u0105, odbieraj\u0105c mu tym samym czas i mo\u017cliwo\u015b\u0107 spokojnej refleksji, kt\u00f3ra winna pojawi\u0107 si\u0119 po naturalnym w takiej sytuacji odczuciu rozczarowania.<\/p>\n
Szczerze powiedziawszy, im d\u0142u\u017cej \u017cyj\u0119, tym bardziej dziwi\u0119 si\u0119 temu, \u017ce pomimo setek lat demaskowania tego, co nale\u017ca\u0142oby nazwa\u0107 iluzj\u0105 ludzkiego szcz\u0119\u015bcia, ludzie ci\u0105gle si\u0119 jej poddaj\u0105. Fakt ten zdaje si\u0119 potwierdza\u0107 prawd\u0119, \u017ce cz\u0142owiek uczy si\u0119 na b\u0142\u0119dach. Nie ulega w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce jest to do\u015b\u0107 pocieszaj\u0105ce, zw\u0142aszcza kiedy dla odnalezienia g\u0142\u0119bokiej rado\u015bci \u017cycia podpatrujemy \u015bwi\u0119tych. Niewielu w\u015br\u00f3d nich takich, kt\u00f3rzy odnale\u017ali j\u0105 szybko. Wielu za\u015b tych, kt\u00f3rzy posun\u0119li si\u0119 do heroizmu prawdy \u2013 prawdy o samym sobie odkrywanej w \u015bwietle prawdy o Bogu, co okaza\u0142o si\u0119 najpewniejsz\u0105, cho\u0107 nie\u0142atw\u0105 drog\u0105 do rado\u015bci \u017cycia.<\/p>\n
Teresa od Jezusa, patrz\u0105c na sw\u0105 przesz\u0142o\u015b\u0107 z perspektywy 50 lat, wyzna\u0142a: \u201eZosta\u0142a we mnie prawda o tej boskiej Prawdzie (…) odci\u015bni\u0119ta [we mnie] (…). Zrozumia\u0142am, czym jest chodzenie duszy w prawdzie przed sam\u0105 Prawd\u0105 (…). Prawda, o kt\u00f3rej m\u00f3wi\u0119, sama pozwoli\u0142a mi si\u0119 zrozumie\u0107, sama w sobie jest Prawd\u0105, nie ma pocz\u0105tku ani ko\u0144ca. Wszystkie inne prawdy zale\u017c\u0105 od tej, jak wszystkie inne mi\u0142o\u015bci od tej mi\u0142o\u015bci, a wszystkie inne wielko\u015bci od tej Wielko\u015bci\u2026\u201d (\u017b 40:3-4).<\/p>\n
To w\u0142a\u015bnie ta Prawda, kt\u00f3rej ziarna zosta\u0142y w Teresie zasiane jeszcze we wczesnym dzieci\u0144stwie, sta\u0142a si\u0119 jedynym i jak si\u0119 okazuje r\u00f3wnie\u017c sta\u0142ym oraz bezpiecznym punktem odniesienia w momencie konfrontacji z ka\u017cd\u0105 inn\u0105 prawd\u0105, b\u0105d\u017a te\u017c p\u00f3\u0142prawd\u0105, z jak\u0105 przysz\u0142o jej si\u0119 mierzy\u0107. Z czasem Prawda pe\u0142ni\u0142a niejako rol\u0119 latarni morskiej, kt\u00f3rej \u015bwiat\u0142a wypatrywa\u0142a w momentach, gdy nieopatrznie, b\u0105d\u017a te\u017c ze zwyk\u0142ej ciekawo\u015bci zbacza\u0142a z w\u0142a\u015bciwej trasy. \u015awiat\u0142o tej latarni by\u0142o na tyle jasne, \u017ce nie mog\u0142a jej pomyli\u0107 z \u017cadnym innym, a zatem, je\u015bli czasem nie pod\u0105\u017ca\u0142a w jej kierunku to tylko dlatego, \u017ce nie chcia\u0142a. Tylko odwaga stani\u0119cia w prawdzie wobec Prawdy pozwoli\u0142a jej na to, by w kluczowym momencie \u017cycia przyzna\u0107, \u017ce pozwoli\u0142a si\u0119 zniewoli\u0107 k\u0142amstwu i karmi\u0142a p\u0142ytk\u0105 rado\u015bci\u0105, kt\u00f3ra jedynie pog\u0142\u0119bia\u0142a jej smutek. Wyznaje: \u201eSpo\u015br\u00f3d dwudziestu o\u015bmiu lat od kiedy zacz\u0119\u0142am modlitw\u0119, ponad osiemna\u015bcie prze\u017cy\u0142am w walce i w sporze o to, by podtrzymywa\u0107 blisk\u0105 relacj\u0119 zar\u00f3wno z Bogiem, jak i ze \u015bwiatem\u201d
\n(\u017b 8:2), \u201ez jednej strony wzywa\u0142 mnie B\u00f3g, z drugiej \u2013 sz\u0142am za \u015bwiatem\u201d (\u017b 7:17). \u201eMog\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce jest to jedno z najci\u0119\u017cszych sposob\u00f3w \u017cycia, jaki w moim odczuciu mo\u017cna sobie wyobrazi\u0107. Ani nie cieszy\u0142am si\u0119 Bogiem, ani nie odczuwa\u0142am rado\u015bci w \u015bwiecie. Kiedy radowa\u0142am si\u0119 \u015bwiatem i przypomina\u0142am sobie, ile by\u0142am winna Bogu, odczuwa\u0142am smutek. Kiedy [za\u015b] by\u0142am z Bogiem, nie dawa\u0142y mi spokoju moje sk\u0142onno\u015bci \u015bwiatowe. Ta walka jest tak ci\u0119\u017cka, \u017ce nie wiem, jak j\u0105 mog\u0142am wytrzyma\u0107 przez miesi\u0105c \u2013 co dopiero tyle lat\u201d (\u017b 8:2).<\/p>\n
Ju\u017c od wczesnego dzieci\u0144stwa Teresa czerpa\u0142a rado\u015b\u0107 ze spotkania z drugim. O najbli\u017cszych napisa\u0142a: \u201eWszystkich bardzo kocha\u0142am, a oni mnie\u201d (\u017b 1:4). Podobnie wspomina pobyt w klasztorze Augustianek: \u201eWszystkie [mieszkanki] by\u0142y zadowolone z mojej obecno\u015bci (…), by\u0142am bardzo kochana\u201d (\u017b 1:3). Naturalna wra\u017cliwo\u015b\u0107 Teresy i otwarto\u015b\u0107 na drugiego czyni\u0142y j\u0105 jednak \u201eniebezpiecznie blisk\u0105\u201d wobec ka\u017cdego, kto pojawia\u0142 si\u0119 na jej drodze. \u201eNiebezpiecznie\u201d, poniewa\u017c te spotkania przez d\u0142ugi czas jej \u017cycia obarczone by\u0142y ryzykiem zale\u017cno\u015bci emocjonalnej, kt\u00f3 ra fa\u0142szowa\u0142a prawdziwe do\u015bwiadczenie rado\u015bci. Napisa\u0142a: \u201eMia\u0142am wielk\u0105 wad\u0119, kt\u00f3ra poci\u0105gn\u0119\u0142a za sob\u0105 ogromne szkody. Polega\u0142a ona na tym, \u017ce kiedy zaczyna\u0142am rozumie\u0107, i\u017c jaka\u015b osoba sk\u0142ania\u0142a si\u0119 ku mnie, i by\u0142o to dla mnie przyjemne, tak bardzo mnie to ujmowa\u0142o, \u017ce moja pami\u0119\u0107 ogromnie si\u0119 przywi\u0105zywa\u0142a do tej osoby i ci\u0105gle o niej my\u015bla\u0142am. Nie by\u0142o w tym ch\u0119ci, by obrazi\u0107 Boga, ale cieszy\u0142am si\u0119, widz\u0105c t\u0119 osob\u0119, my\u015bl\u0105c o niej i o dobru, kt\u00f3re w niej widzia\u0142am. By\u0142a to [dla mnie] rzecz bardzo szkodliwa, bo sprowadza\u0142a m\u0105 dusz\u0119 na manowce\u201d (\u017b 37:4). Potrzeba by\u0142o wielu lat, aby mog\u0142a stwierdzi\u0107: \u201eTeraz jasno rozumiem, \u017ce wszyscy s\u0105 jak patyki suchego rozmarynu (…), kt\u00f3re \u0142ami\u0105 si\u0119 pod ci\u0119\u017carem przeciwno\u015bci czy te\u017c obmowy\u201d (SD 3:1).<\/p>\n
Zdawa\u0107 by si\u0119 mog\u0142o, \u017ce wyb\u00f3r \u017cycia zakonnego powinien rozwi\u0105za\u0107 ten wewn\u0119trzny terezja\u0144ski konflikt. Religijno\u015b\u0107 epoki, w kt\u00f3rej \u017cycie duchowe oparte na \u017cywej relacji z Bogiem by\u0142o wysoce podejrzane, i kt\u00f3re pr\u00f3bowano zamkn\u0105\u0107 w bezpiecznych formach zewn\u0119trznych, frustrowa\u0142o w niej jednak g\u0142\u0119bokie pragnienie relacji. Ca\u0142a natura Teresy, kobiety bardzo ludzkiej, niezdolnej do \u017cycia poj\u0119ciami i poruszania si\u0119 w abstrakcyjnym \u015bwiecie, wo\u0142a\u0142a o realn\u0105, fizyczn\u0105 i \u017cyw\u0105 obecno\u015b\u0107 osoby. I na to w\u0142a\u015bnie pragnienie odpowiedzia\u0142 Ten, kt\u00f3ry nie czeka\u0142 na nic innego, tylko na to, aby by\u0142a w niej jakakolwiek dyspozycyjno\u015b\u0107 (por. \u017b 9:9). Wyzna\u0142a: \u201eZdaje si\u0119, \u017ce nie czeka\u0142e\u015b na nic innego, tylko na to, aby by\u0142a we mnie wola i gotowo\u015b\u0107, by otrzyma\u0107 [Twoje dary]\u201d (\u017b 19:7).<\/p>\n
B\u00f3g ujawni\u0142 si\u0119 w \u017cyciu Teresy jako absolutny protagonista relacji. Chcia\u0142 si\u0119 da\u0107 pozna\u0107, wi\u0119c odkrywa swoj\u0105 obecno\u015b\u0107, aktywuj\u0105c tym samym i przyspieszaj\u0105c jej dyspozycyjno\u015b\u0107. On r\u00f3wnie\u017c pragn\u0105\u0142, by Teresa chcia\u0142a Go przyj\u0105\u0107. Jego obecno\u015b\u0107 konkretyzuje si\u0119 w Osobie i cz\u0142owiecze\u0144stwie Jezusa Chrystusa. Teresa wspomina: \u201eChodzi\u0142 zawsze obok mnie (…), by\u0142 zawsze po prawej stronie (…), by\u0142 \u015bwiadkiem wszystkiego, co robi\u0142am\u201d (\u017b 27:2); \u201eWydaje si\u0119, \u017ce mnie nie odst\u0119powa\u0142\u201d (\u017b 38:3). Co wi\u0119cej, wyznaje, \u017ce w chwilach jej najwi\u0119kszego, zamierzonego rozproszenia, wykazywa\u0142 si\u0119 jeszcze wi\u0119kszym wysi\u0142kiem, by obdarzy\u0107 j\u0105 \u0142ask\u0105 i w ten spos\u00f3b jeszcze mocniej zaznaczy\u0107 sw\u0105 obecno\u015b\u0107 (por. \u017b 24:2). Napisa\u0142a: \u201eKiedy Go widzia\u0142am jako Tego, z kt\u00f3rym prowadzi\u0142am tak nieprzerwan\u0105 rozmow\u0119, o wiele bardziej ros\u0142a we mnie mi\u0142o\u015b\u0107 do Niego i zaufanie\u201d (\u017b 37:5-6).<\/p>\n
\u017bywa obecno\u015b\u0107 Boga \u2013 Cz\u0142owieka, przez kt\u00f3rego czuje si\u0119 kochana w ca\u0142ej swej prawdzie, rodzi w Teresie coraz wi\u0119ksz\u0105 rado\u015b\u0107, a r\u00f3wnocze\u015bnie uruchamia w niej proces oddalania si\u0119 od tego wszystkiego, co daje jej rado\u015b\u0107 po\u0142owiczn\u0105 i bardzo nietrwa\u0142\u0105. Nie jest tak\u0105, jak\u0105 jest wobec siebie czy te\u017c wobec innych. Jest tak\u0105, jak\u0105 jest wobec Boga. To jest jej prawda. St\u0105d w pierwszych wskaz\u00f3wkach dotycz\u0105cych modlitwy ukierunkowuje innych na obecno\u015b\u0107 Drugiego. Pisze: \u201e[Cz\u0142owiek] mo\u017ce sobie wyobrazi\u0107 siebie w obecno\u015bci Chrystusa i przyzwyczaja\u0107 si\u0119 do tego, by rozkocha\u0107 si\u0119 bardzo w Jego \u015bwi\u0119tym cz\u0142owiecze\u0144stwie, nosi\u0107 je zawsze ze sob\u0105 i rozmawia\u0107 z Nim. [Mo\u017ce] prosi\u0107 Go w swych potrzebach i skar\u017cy\u0107 si\u0119 przed Nim w trudno\u015bciach, cieszy\u0107 si\u0119 z Nim w chwilach rado\u015bci i nie zapomina\u0107 o Nim z ich powodu. [To wszystko] nie staraj\u0105c si\u0119 o u\u0142o\u017cone modlitwy, ale [mo\u017ce to czyni\u0107] s\u0142owami, kt\u00f3re zgodne s\u0105 z jej pragnieniami i potrzeb\u0105\u201d (\u017b 12:2).<\/p>\n
To w\u0142a\u015bnie prawda staje si\u0119 dla Teresy najpewniejsz\u0105 drog\u0105 do do\u015bwiadczenia g\u0142\u0119bokiej, chrze\u015bcija\u0144skiej rado\u015bci. St\u0105d z w\u0142a\u015bciw\u0105 sobie kategoryczno\u015bci\u0105 napisa\u0142a: \u201eWola\u0142abym, aby osoba, kt\u00f3ra [wchodz\u0105c na drog\u0119 modlitwy] nie zaczyna od prawdy, w og\u00f3le [na ni\u0105] nie wchodzi\u0142a\u201d (\u017b 13:16).[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”RADO\u015a\u0106 W BOGU” less=”RADO\u015a\u0106 W BOGU”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”OWOC WOLNO\u015aCI” less=”OWOC WOLNO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”RADUJCIE SI\u0118 ZAWSZE” less=”RADUJCIE SI\u0118 ZAWSZE”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”POCIESZENIE?” less=”POCIESZENIE?”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”STWORZENI DO SZCZ\u0118\u015aCIA” less=”STWORZENI DO SZCZ\u0118\u015aCIA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”WESO\u0141O\u015a\u0106, RADO\u015a\u0106, SERENITE” less=”WESO\u0141O\u015a\u0106, RADO\u015a\u0106, SERENITE “]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”DAR RADO\u015aCI” less=”RAD RADO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”GODZINA KRZY\u017bA” less=”GODZINA KRZY\u017bA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”RUCH PRZYSPIESZONY” less=”RUCH PRZYSPIESZONY”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”PRZY STOLE GRZESZNIK\u00d3W” less=”PRZY STOLE GRZESZNIK\u00d3W”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”DAR ROZUMU” less=”DAR ROZUMU”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”RYCERSKIE KWIATY” less=”RYCERSKIE KWIATY”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”Z MARYJ\u0104 W CODZIENNO\u015aCI” less=”Z MARYJ\u0104 W CODZIENNO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”BOSKIE CIEMNO\u015aCI” less=”BOSKIE CIEMNO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”POD WIATR” less=”POD WIATR”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”JEGO WIELB\u0141\u0104DZIA DOSTOJNO\u015a\u0106” less=”JEGO WIELB\u0141\u0104DZIA DOSTOJNO\u015a\u0106”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”W OJCZY\u0179NIE JEZUSA” less=”W OJCZY\u0179NIE JEZUSA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”MISJA SPE\u0141NIONA” less=”MISJA SPE\u0141NIONA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”CZYSTO\u015a\u0106” less=”CZYSTO\u015a\u0106 “]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”BURUNDI” less=”BURUNDI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”BEATYFIKACJA R\u00d3WNOZNACZNA” less=”BEATYFIKACJA R\u00d3WNOZNACZNA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”MATKA BO\u017bA MI\u0141OSIERDZIA” less=”MATKA BO\u017bA MI\u0141OSIERDZIA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”\u015aWI\u0118TY PAWE\u0141 VI” less=”\u015aWI\u0118TY PAWE\u0141 VI”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”KARMEL W CHORZOWIE” less=”KARMEL W CHORZOWIE”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”WALKA O POK\u00d3J SERCA” less=”WALKA O POK\u00d3J SERCA”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”KARMELITA\u0143SKIE PODHALE” less=”KARMELITA\u0143SKIE PODHALE”]Tekst ukryty[\/expander_maker]
\n[expander_maker id=”4″ more=”ALOES” less=”ALOES”]Tekst ukryty[\/expander_maker]<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
[expander_maker id=”4″ more=”WST\u0118P” less=”WST\u0118P”]Tekst ukryty[\/expander_maker] [expander_maker id=”4″ more=”DROGA DO WOLNO\u015aCI” less=”DROGA DO WOLNO\u015aCI”]Tekst ukryty[\/expander_maker] [expander_maker id=”4″ more=”RADO\u015a\u0106 PRAWDZIWA” less=”RADO\u015a\u0106 PRAWDZIWA”] RADO\u015a\u0106 PRAWDZIWA Lidia Wrona CM [dropcap]P[\/dropcap]i\u0119\u0107 sposob\u00f3w na codzienn\u0105 rado\u015b\u0107; sze\u015b\u0107 sposob\u00f3w na szcz\u0119\u015bcie; osiem prostych sposob\u00f3w na rado\u015b\u0107 w pracy; jak czerpa\u0107 rado\u015b\u0107 z \u017cycia; rado\u015b\u0107 z ma\u0142ych rzeczy; sto jeden sposob\u00f3w na szcz\u0119\u015bcie;…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false},"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/P4nmoZ-20U","jetpack-related-posts":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/7744"}],"collection":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7744"}],"version-history":[{"count":22,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/7744\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7766,"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/7744\/revisions\/7766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/gloskarmelu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7744"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}