Gdybym by\u0142a kap\u0142anem, (…) uczy\u0142abym si\u0119 hebrajskiego i greki, aby m\u00f3c czyta\u0107 s\u0142owa Boga tak, jak On raczy\u0142 je wyrazi\u0107 w ludzkiej mowie\u201d<\/em> (Rady i wspomnienia<\/em>, 9). To poufne wyznanie, kt\u00f3re siostra Celina us\u0142ysza\u0142a z ust Teresy, wprowadza nas w jej umi\u0142owanie S\u0142owa Bo\u017cego i w pragnienie zg\u0142\u0119biania go, chocia\u017c musia\u0142a si\u0119 obchodzi\u0107 bez wielu narz\u0119dzi, jakie do swojej dyspozycji ma dzisiejszy czytelnik. Dla Teresy \u2013 jak jeszcze nas wtajemnicza Celina w jej sekrety \u2013 Pismo \u015bw. stanowi w Karmelu \u201ejej najwi\u0119kszy skarb\u201d. <\/em>Cz\u0119sto w swoich pismach cytuje je bardzo oryginalnie, co jest owocem lektury i medytacji, a nie faktu, \u017ce zas\u0142ysza\u0142a je u kaznodziej\u00f3w. Cz\u0119sto \u2013 w klimacie modlitwy \u2013 otwiera je na chybi\u0142 trafi\u0142, aby szuka\u0107 w nim odpowiedzi na powstaj\u0105ce w\u0105tpliwo\u015bci lub pytania. Czyni z niego podstaw\u0119 swojej modlitwy i uprzywilejowany \u015brodek spotkania z Bogiem.<\/p>\n\n\n\n Teresa stopniowo dochodzi do odkrycia Pisma \u015bw. jako uprzywilejowanego \u017ar\u00f3d\u0142a \u017cycia duchowego. Przeszed\u0142szy przez wiele lektur, kt\u00f3re jej pomagaj\u0105 i j\u0105 formuj\u0105, jak np. O na\u015bladowaniu Chrystusa<\/em>, jako pewny punkt oparcia w jej duchowym rozwoju, lub dzie\u0142a \u015bw. Jana od Krzy\u017ca, dochodzi do odkrycia, \u017ce tylko s\u0142owo Bo\u017ce \u2013 w szczeg\u00f3lny za\u015b spos\u00f3b Ewangelia \u2013 mo\u017ce dostarczy\u0107 jej pokarmu, kt\u00f3rego potrzebuje. W wieku mniej wi\u0119cej 17\u201318 lat, b\u0119d\u0105c ju\u017c w Karmelu, b\u0119dzie j\u0105 szczeg\u00f3lnie pasjonowa\u0142 i towarzyszy\u0142 na drodze doskona\u0142o\u015bci \u015bw. Jan od Krzy\u017ca, wprowadzaj\u0105c j\u0105 r\u00f3wnocze\u015bnie w rozwa\u017canie i rozumienie niekt\u00f3rych tekst\u00f3w Biblii, zw\u0142aszcza za\u015b Starego Testamentu. Pismo \u015bw. staje si\u0119 jej jedynym pewnym punktem odniesienia oraz jedyn\u0105 podstawow\u0105 potrzeb\u0105: \u201ePomoc\u0105 w modlitwie jest mi (…) przede wszystkim Ewangelia; ona zaspokaja wszystkie potrzeby mojej biednej, ma\u0142ej duszy. Odkrywam w niej coraz to nowe \u015bwiat\u0142a oraz jej sens ukryty i mistyczny\u201d <\/em>(A 83v). Ustawicznie jej szuka i czerpie z niej tre\u015bci do modlitwy. Do tego stopnia z\u017cywa si\u0119 ze s\u0142owem Bo\u017cym, \u017ce tak\u017ce w rozmowach z siostrami cz\u0119sto pojawiaj\u0105 si\u0119 cytaty biblijne. Siostra Maria od Tr\u00f3jcy \u015bwi\u0119tej powie, \u017ce jej \u201erozmowy zdaj\u0105 si\u0119 by\u0107 komentarzami do Pisma \u015bw.\u201d<\/em> (por. Proces de l’Ordinaire<\/em>, I, 462). Na pami\u0119\u0107 zna r\u00f3\u017cne teksty i zawsze nosi przy sobie egzemplarz czterech Ewangelii. W li\u015bcie do o. Roullanda z lipca 1896 r. napisze, \u017ce z ksi\u0105\u017ceczk\u0105 Ewangelii nie rozstaje si\u0119 nigdy (por. List 173). A mimo to nie jest \u0142atwo w epoce i \u015brodowisku, w jakich \u017cy\u0142a Teresa, zbli\u017cy\u0107 si\u0119 i zg\u0142\u0119bia\u0107 Pismo \u015bw. Dzisiaj mo\u017cemy liczy\u0107 na ca\u0142\u0105 seri\u0119 przek\u0142ad\u00f3w, pomocy i publikacji, kt\u00f3re pod koniec ubieg\u0142ego wieku nie istnia\u0142y. Nawet w kaznodziejstwie i w \u017cyciu duchowym Pismo \u015bw. nie by\u0142o prawdziwym centrum i osi\u0105, wok\u00f3\u0142 kt\u00f3rej obraca\u0142oby si\u0119 wszystko. Zatem umi\u0142owanie i pasja Teresy do Biblii s\u0105 czym\u015b naprawd\u0119 nadzwyczajnym. Nie wynika z tego, \u017ce Teresa jako podlotek, zanim wst\u0105pi\u0142a do Karmelu, bezpo\u015brednio korzysta\u0142a z Pisma \u015bw. Jakkolwiek rodzina Guerin posiada\u0142a przynajmniej dwa egzemplarze Biblii, jest czym\u015b ma\u0142o prawdopodobnym, by Teresa jako ma\u0142a dziewczynka mog\u0142a z niej korzysta\u0107. Pierwsze zetkni\u0119cie si\u0119 \u017ce s\u0142owem Bo\u017cym, jakkolwiek sporadyczne, sta\u0142o si\u0119 mo\u017cliwe na skutek lektury Ann\u00e9e liturgique<\/em> Dom Guerangera. Wtedy to wzrasta za\u017cy\u0142o\u015b\u0107 z tekstami biblijnymi r\u00f3wnie\u017c dzi\u0119ki r\u00f3\u017cnym ksi\u0105\u017ckom buduj\u0105cym, kt\u00f3re stanowi\u0105 zestaw jej lektur w tym okresie: \u017cywoty \u015bwi\u0119tych, \u017cyciorysy Pana Jezusa, katechizmy, a nawet dzie\u0142ko O na\u015bladowaniu Chrystusa<\/em>. W klasztorze \u2013 przynajmniej w przypadku m\u0142odszych si\u00f3str \u2013 nie ma mo\u017cliwo\u015bci korzysta\u0107 z Biblii bez pozwolenia przeoryszy. Drugi egzemplarz (w przek\u0142adzie Le Maistre\u2019a de Sacy) jest do dyspozycji i Teresa rzeczywi\u015bcie z niego korzysta, jak wynika z jej pism. Ka\u017cda za\u015b mniszka ma do dyspozycji tak\u017ce Manuel Du Chretien<\/em>, kt\u00f3ry \u2013 opr\u00f3cz cz\u0119\u015bci sta\u0142ych mszy \u015bw. i g\u0142\u00f3wnych godzin Oficjum Pa\u0144skiego \u2013 zawiera r\u00f3wnie\u017c Psa\u0142terz, Nowy Testament i O na\u015bladowaniu Chrystusa<\/em>. Od wrze\u015bnia 1894 r. mo\u017ce liczy\u0107 na nowe \u017ar\u00f3d\u0142o, jakkolwiek ograniczone. Ot\u00f3\u017c siostra Celina wst\u0119puj\u0105c do Karmelu, przynosi ze sob\u0105 zeszycik, r\u0119cznie zapisany, do kt\u00f3rego, b\u0119d\u0105c jeszcze w domu rodzinnym, przepisa\u0142a r\u00f3\u017cne teksty ze Starego Testamentu. Jak sama za\u015bwiadcza, stawszy si\u0119 w zakonie siostr\u0105 Genowef\u0105, \u201e\u015bwi\u0119ta Teresa od Dzieci\u0105tka Jezus z zapa\u0142em pos\u0142ugiwa\u0142a si\u0119 tym notesem i nie mog\u0142a si\u0119 z nim rozsta\u0107, tak \u017ce siostra Maria od Eucharystii zacz\u0119\u0142a przepisywa\u0107 go dla siebie\u201d. R\u00f3wnie\u017c w \u017cyciu liturgicznym swojej wsp\u00f3lnoty m\u0142oda karmelitanka mo\u017ce obficie czerpa\u0107 z bogactwa S\u0142owa Bo\u017cego, a lektury osobiste i wsp\u00f3lnotowe przychodz\u0105 jej z pomoc\u0105 na tej drodze. To w\u0142a\u015bnie w szczeg\u00f3lny spos\u00f3b \u015bw. Jan od Krzy\u017ca natchnie j\u0105 umi\u0142owaniem do Pie\u015bni nad pie\u015bniami, do kt\u00f3rej pragn\u0119\u0142aby napisa\u0107 komentarz.<\/p>\n\n\n\n Czytaj dalej w najnowszym numerze G\u0142osu Karmelu\u2026<\/em><\/p>\n\n\n\nTeresa odkrywa Pismo \u015bw.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n