Nabo\u017ce\u0144stwo do Naj\u015bwi\u0119tszego Oblicza Chrystusa nie stanowi\u0142o przeciwwagi dla rozwa\u017ca\u0144 wok\u00f3\u0142 Jezusa-Dzieci\u0105tka. Zgodnie z duchowo\u015bci\u0105 szko\u0142y francuskiej ca\u0142e \u017cycie Chrystusa, od pocz\u0119cia do \u015bmierci na krzy\u017cu, by\u0142o spe\u0142nieniem woli Ojca, tego pierwszego \u201eOto id\u0119\u201d,<\/em> kt\u00f3re Syn Bo\u017cy powiedzia\u0142 Ojcu. Dzieci\u0119ctwo Jezusa i Jego m\u0119ka przynale\u017c\u0105 do siebie tak samo, jak dwa obrazy, kt\u00f3re Teresa trzyma w r\u0119kach na zdj\u0119ciu wykonanym na trzy miesi\u0105ce przed \u015bmierci\u0105, z kt\u00f3rych jeden przedstawia Dzieci\u0105tko Jezus, a drugi Oblicze z chusty Weroniki.<\/p>\n\n\n\n Wizerunek Naj\u015bw. Oblicza Chrystusa, znajduj\u0105cy si\u0119 w bazylice \u015bw. Piotra w Rzymie, zna\u0142a od wczesnego dzieci\u0144stwa. Maj\u0105c 12 lat, wraz z ojcem i trzema siostrami zosta\u0142a wpisana do bractwa Naj\u015bw. Oblicza. W pierwszej po\u0142owie XIX w. \u017cy\u0142a w klasztorze karmelitanek bosych w Tours siostra Maria od \u015bw. Piotra (1816\u201348), kt\u00f3ra otrzyma\u0142a objawienia \u015awi\u0119tej Twarzy Jezusa, z kt\u00f3rymi nast\u0119pnie zapozna\u0142 si\u0119 adwokat Leon-Papin Dupont (1797\u20131876), zwany powszechnie \u015awi\u0119tym M\u0119\u017cem z Tours i za\u0142o\u017cy\u0142 oratorium dla szerzenia czci Naj\u015bw. Oblicza w ca\u0142ej Francji. Ju\u017c po jego \u015bmierci, w 1884 r. zosta\u0142o erygowane wspomniane bractwo, do kt\u00f3rego w roku nast\u0119pnym wst\u0105pi\u0142a Teresa. Celem jego by\u0142o wynagradzanie za zniewagi wyrz\u0105dzane Obliczu Chrystusa przez ludzi.<\/p>\n\n\n\n W tym opracowaniu pragn\u0119 przedstawi\u0107 przede wszystkim wspania\u0142\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107 Mi\u0142o\u015bci Jezusowej, kt\u00f3ra wype\u0142nia serce Teresy. Niestety zabrak\u0142o miejsca na opisanie przebogatej chrystologii ewangelicznej, bardzo podobnej do chrystologii \u015bw. Franciszka z Asy\u017cu, posiadaj\u0105cej ten sam charakterystyczny rys trynitarny, w kt\u00f3rej nacisk po\u0142o\u017cony jest na ziemskie misteria \u017cycia Jezusa, od \u017c\u0142\u00f3bka do krzy\u017ca, takie jak misterium ub\u00f3stwa i ma\u0142o\u015bci Najwy\u017cszego . Chrystocentryzm dynamiczny Teresy jest o\u017cywiany aktem mi\u0142o\u015bci: \u201eJezu, kocham Ci\u0119\u201d<\/em>. Ten akt mi\u0142o\u015bci by\u0142 jej ostatnim s\u0142owem, jej ostatnim tchnieniem. By\u0142 niejako nieustannym jej oddechem, biciem serca. Stanowi te\u017c centrum ca\u0142ego jej nauczania, jest motywem przewodnim jej modlitw i poezji. Wspania\u0142ym tego wyrazem s\u0105 trzy wersety wiersza \u017by\u0107 Mi\u0142o\u015bci\u0105<\/em>:<\/p>\n\n\n\n O Jezu, Ojca S\u0142owo wiekuiste, <\/em> Imi\u0119 Jezusa jest wszechobecne w pismach Teresy (u\u017cyte oko\u0142o 1600 razy). Jest jak S\u0142o\u0144ce, kt\u00f3re wszystko o\u015bwieca. Jej akt mi\u0142o\u015bci, owo \u201eJezu, kocham Ci\u0119<\/em>\u201d nie jest sentymentalizmem, ale mi\u0142o\u015bci\u0105 teologaln\u0105, kt\u00f3ra zanurza nas w Tr\u00f3jcy \u015awi\u0119tej, w ogniu Ducha \u015awi\u0119tego, kt\u00f3ry jest w nas i kt\u00f3ry zawsze przychodzi z pomoc\u0105 naszej s\u0142abo\u015bci. Podstaw\u0105 aktu mi\u0142o\u015bci jest Ewangelia. Teresa m\u00f3wi wraz z Piotrem: \u201eTy wiesz, \u017ce Ci\u0119 kocham\u201d<\/em> (J 21:15). Mi\u0142o\u015bci Jezusa nie mo\u017cna oddzieli\u0107 od mi\u0142o\u015bci bli\u017aniego. Nie mo\u017cna mi\u0142owa\u0107 Jezusa, nie mi\u0142uj\u0105c bli\u017aniego. Nie mo\u017cna mi\u0142owa\u0107, nie sprawiaj\u0105c, by by\u0142 mi\u0142owany przez innych. Mi\u0142o\u015b\u0107 Jezusowa jest misyjna. Mi\u0142o\u015b\u0107 ta wype\u0142nia i rozszerza serce Teresy. Pozwala jej realizowa\u0107 si\u0119 w najg\u0142\u0119bszych wymiarach jej \u017cycia. Dzi\u0119ki mi\u0142o\u015bci spe\u0142nia si\u0119 oblubienica, matka, c\u00f3rka i siostra. W tym kontek\u015bcie serce mo\u017cemy okre\u015bli\u0107 jako lir\u0119 o czterech strunach mi\u0142o\u015bci: oblubie\u0144czej, macierzy\u0144skiej, dzieci\u0119cej i braterskiej.<\/p>\n\n\n\n Czytaj dalej w najnowszym numerze G\u0142osu Karmelu\u2026<\/em><\/p>\n\n\n\n
\n\n\n\n
I w twej mi\u0142o\u015bci zgubi\u0107 ca\u0142\u0105 siebie<\/em>
I wch\u0142ania\u0107 Ducha p\u0142omienie ogniste,<\/em>
Bo kiedy Ciebie, o Jezu mi\u0142uj\u0119,<\/em>
Wtedy i Ojciec ca\u0142y mi si\u0119 daje (PN 17\/2)6.<\/em><\/p>\n<\/div><\/div>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n
\n<\/div><\/div>\n\n\n\n